התנדבות עם בעלי חיים

רוב האנשים שאוהבים בעלי חיים נוהגים לאמץ חיית מחמד למשפחתם. יש כאלה שמאמצים גם שתיים, שלוש ואפילו יותר – וכולם חיים יחד בהרמוניה ובשמחה. מאידך, יש מצבים בהם מאוד רוצים לאמץ חיית מחמד, אבל פשוט לא יכולים: למשל כאשר אחד מבני הבית מאוד אוהב בעל חיים מסוים אבל מישהו אחר באותו בית אלרגי או מתנגד לצירופו למשפחה; כאשר למרות כל האהבה לבעל החיים, פשוט אין בבית מי שיעניק לו את הטיפול הראוי לו; או כאשר פשוט אין די מקום בבית – משום שמדובר בדירה קטנה או משום שהמשפחה כבר אימצה די והותר חיות מחמד.

מה עושים כאשר חשים אהבה גדולה לבעלי חיים אבל אי אפשר מסיבה כלשהי להביא אותן הביתה? אפשר לצאת אל המקום שבו הן נמצאות, לטפל בהן ולבלות איתן זמן איכות. בישראל קיימות אפשרויות רבות להתנדבות עם בעלי חיים, ולהלן חלק מהן:

 

התנדבות בעמותות למען בעלי חיים

כמעט בכל עיר בישראל ניתן למצוא סניף מקומי של עמותה כלשהי למען בעלי חיים, ורובן ישמחו לקבל לשורותיהן עוד מתנדבים ומתנדבות. אגודת SOS חיות, לדוגמה, מציעה לקהל הרחב לאמץ כלבים או חתולים, אבל עד שכל כלב וכל חתול ימצאו בית חם, הם ישמחו להתגורר בבית אומנה בנוכחות בני אדם אוהבים לתקופה קצרה. במקרה כזה העמותה מספקת מזון מתאים, טיפולים רפואיים וייעוץ – וכל מה שאתם צריכים לתת הוא קורת גג זמנית והמון אהבה.

אפשרויות אחרות להתנדבות ב-SOS חיות או בסניפים מקומיים של עמותות אחרות למען בעלי חיים הן להסיע כלבים וחתולים לטיפולים רפואיים ובחזרה; לצאת עם כלבים לטיולים שגרתיים, לסייע בפעילויות מיוחדות של העמותה (למשל בצדדים הלוגיסטיים של ארגון ימי אימוץ) או בפעילויות היומיומיות הרגילות (כמו מענה לפניות טלפוניות או איוש דוכני הסברה). 

כל מה שצריך לעשות כדי להתנדב בעמותה למען בעלי החיים החביב עליהם הוא לאתר סניף מקומי, ליצור איתו קשר ופשוט לשאול: "איך אפשר לעזור לכם?" – ברוב הסניפים, סביר להניח שיימצא עבורכם תפקיד מתאים להתנדב בו. לרוב אין צורך בידע קודם או בהכשרה מיוחדת, ויש עמותות שמקבלות להתנדבות אפילו ילדים מגיל 6 ומעלה.

 

התנדבות בארגונים נוספים

רוב העמותות בישראל פועלות למען בעלי החיים הפופולריים ביותר בקרב הציבור: כלבים וחתולים. יחד עם זאת, קיימים גם ארגונים הפועלים למען בעלי חיים מעניינים אחרים, ואפשר להשתלב במסגרתם בעבודה בהתנדבות (אם כי חשוב לדעת שחלק מאפשרויות ההתנדבות מחייבות הכשרה מסוימת).

אם למשל דווקא עטלפים מושכים אתכם, תשמחו לדעת שעמותת ע.ט.ל.ף מעניקה עזרה וטיפול לעטלפי פירות. בית המחסה הראשי ממוקם בעמק האלה, אבל לעמותה יש הרבה מתנדבים ומשפחות אומנה שפרושים בכל רחבי הארץ וזמינים לסייע לכל עטלף שזקוק לכך. 

מתחברים דווקא לחיות משק כמו סוסים, חמורים, כבשים, עיזים ותרנגולות? המקלט השיקומי "להתחיל מחדש" הוא ביתן של מאות חיות משק שסבלו מנטישה, הזנחה או התעללות של בעליהן הקודמים וכעת קיבלו הזדמנות להתחיל בחיים חדשים. כאן ניתן להתנדב בעיקר בהאכלה וטיפול בבעלי החיים.

 

התנדבות בבית החולים לחיות בר

בית החולים לחיות בר נותן מענה וטרינרי לחיות בר, במטרה לסייע להן להחלים ולשוב אל הטבע, ובשאיפה לעצור כך את תהליך ההכחדה שלהן. מדי שנה מגיעות אל בית החולים מאות חיות בר פצועות כתוצאה מדריסה, התחשמלות, הרעלה ועוד. בין בעלי החיים שניתן לפגוש בחדר הטיפולים שבבית החולים ניתן למנות חזירי בר, צבועים, תנים, צבאים, צבים, עופות דורסים, גוזלי ציפורים, קיפודים ועוד. הטיפול הרפואי עצמו ניתן על ידי אנשי מקצוע מנוסים, אבל כל בעל חיים שמאושפז בבית החולים ישמח לניקיון החדר שלו, למזון, להאכלה ולמעקב גדילה.

 

התנדבות בספארי

הספארי שברמת גן הוא ביתם של מאות בעלי חיים שונים מכל העולם, מאריות ועד פינגווינים – וגם בו יש אפשרויות התנדבות מגוונות. בספארי יש כ-150 מתנדבות ומתנדבים שמשתלבים בצוות הטיפול הקבוע ומסייעים לאנשי המקצוע כל אחד ואחת על פי יכולותיהם. ראוי לציין שבמהלך ההתנדבות אין מגע ישיר בין המתנדב/ת לבין בעלי החיים, שכן הם לא מאולפים ולא מבוייתים; אלא מדובר בעבודות ניקיון בחצרות ובתאים, שטיפת התצוגות והחלונות, הכנת המזון ועוד. כמו כן העבודה עשויה להיות פיזית ובתנאי מזג אוויר נוקשים לעיתים – אבל הסיפוק מעצם ההתנדבות עם בעלי חיים מרהיבים ואקזוטיים כאלה עשוי להיות עצום. 

 

סיכום

אפשרויות ההתנדבות עם בעלי חיים מגוונות ורבות. אם אתם מחבבים בעל חיים מסוים אבל לא יכולים לאמץ כזה לביתכם מסיבה כלשהי, חפשו עמותה או ארגון שפועלים למענו ובררו האם הם יהיו מעוניינים בהתנדבות. רוב הסיכויים שגם העמותות ישמחו לקבל אתכם – וגם בעלי החיים שאתם אוהבים.




דלג לתוכן מרכזי