כיצד כלבים חושבים? מה הם מבינים מכל מה שאנחנו אומרים?

האם כלבים הם אנשים קטנים או בסה"כ כלבים? מה הם מבינים מכל מה שאנחנו אומרים להם? כיצד עובד מוחו של הכלב, ואיך הוא מעבד את המלים, הטון, וההתנהגות שלנו - כל זאת ועוד בסקירה מרתקת.

הפסיכולוגיה מאחורי צורת החשיבה של הכלב

במשפחות שבהן יש בעיות עם כלבים, בדרך כלל שורש הבעיה הוא שבעלי הכלב מאמינים שהכלב הוא אדם קטן ושעיר. הכלב נראה חכם, מודע לדברים שמתרחשים סביבו, אמפתי... אבל מתחת למראה הנבון ולהתנהגות העליזה - הכלב שלכם הוא פשוט כלב - הוא חושב כמו כלב ומתנהג באופן הטבעי לו, ממש כמו כל בעל חיים. ובמלים אחרות, צריך להבין שכלבים מונעים על ידי אינסטינקטים, ובמקום לצפות שהם ישתנו למעננו, אנחנו אלה שצריכים להשתנות למענם.

איך כלב חושב?

כלבים חושבים במונחים של האינסטינקטים שלהם: הם צריכים לאכול; הם צריכים מקום לישון בו; והם צריכים להיות חלק מלהקה שתגן עליהם. בפרט הם צריכים מנהיג שינחה אותם ויספק להם הגנה. המטרה שלכם היא להוות עבור הכלב את זכר האלפא שהוא מחפש, ולהבטיח שהוא לעולם לא יצטרך לדאוג לעצמו.

ראוי לציין גם שכלבים אינם חושבים באמצעות מילים. הם אמנם יכולים להגיב לפקודות פשוטות, אולם לא בהכרח משום שהם מבינים את המילה הנאמרת להם. בכל אופן, לא כפי שאנחנו, בני האדם, מבינים מילים. כלבים אינם מבינים את המשמעות של המילה עצמה, אלא את הדברים שהם לומדים לקשר אליה. לרוב, הכלב יקשר מלים עם פעולות, בדרך כלל באמצעות שפת גוף.

כלבים רבים יכולים גם לקלוט פקודות קצרות בנות מילה אחת. למעשה, סביר להניח שבכל משפט שאתם אומרים לכלב שלכם, הוא "מבין" מילה אחת בלבד. כך למשל אם נוהגים לומר לכלב שלכם "אתה רוצה לאכול ארוחת ערב?", אתם יכולים באותה מידה לשאול אותו "לאכול?" בטון ידידותי, והוא יגיב באותה צורה.

ללמוד לחשוב כמו כלב

פירושה של כל ההקדמה הזו הוא שעליכם ללמוד איך הכלב שלכם חושב, ולהגיב בהתאם. הכלב לא חושב במונחים של מילים ורעיונות, אלא במעשים, פעולות ושפת גוף; על כן לטון הדיבור ולתנועות שלכם תיתכן השפעה גדולה יותר על הכלב מאשר רצף המילים שאתם הוגים.

באמצעות ההבנה שהכלב חושב בתמונות ופעולות, תוכלו להתחיל להשפיע על ההתנהגות שלו באופן קל יותר. לדוגמה, אם אתם נוהגים ללטף אותו בכל פעם שאתם חוזרים הביתה לאחר יום עבודה, הכלב ילמד לצפות לליטוף הזה. הוא יתחיל להתרגש ולהתכונן לחזרתכם. אם תתעכבו מסיבה כלשהי, כגון פקקים או שעות נוספות בעבודה, ההתרגשות של הכלב עלולה להפוך לחרדה של ממש, ככל שהוא ישחזר במוחו את הליטוף המיוחל מפעמים קודמות.

חלק גדול מן הדברים שהכלב חושב והדברים שאליהם הוא מתכונן, מקורן בציפייה המבוססת על פעולות שאירעו בעבר. מה שתעשו יחקק בזכרונו, ואם פעם אחת, בנסיבות דומות, מסיבה כלשהי לא תבצעו את אותה פעולה שביצעתם בעבר והוא למד לצפות לה – הוא עלול להתרגש עד כדי חרדה. זו הסיבה שבגינה מומלץ שלא לגשת ללטף את הכלב מיד עם שובכם הביתה. כך הוא מפסיק לקשר את התגובה החיובית עם שעת חזרה מדויקת.

באמצעות שליטה על התפיסה של הכלב ועל הדרך בה הוא מקבל דברים חיובים מבחינתו, כמו מזון, טיולים ותשומת לב, ניתן לצמצם את התסכול ואת החרדה שהוא חווה. אתם יכולים גם להפסיק לצפות ממנו להתנהג כמו בני אדם שעירים וקטנים. הם אמנם נפלאים, מחונכים ואוהבים, אבל אחרי הכל – זכרו שהם כלבים.

דלג לתוכן מרכזי