דלקת כבד נגיפית של כלבים

מהי דלקת הכבד הנגיפית? מהם התסמינים? ומהו הטיפול? כל זאת ועוד בסקירה מרתקת.

דלקת כבד נגיפית של כלבים

 

דלקת הכבד (Infectious Canine Hepatitis) היא מחלה נפוצה אצל כלבים בכל העולם וחומרתה נעה בין מקרים קלים מאוד לבין מקרים חמורים מאוד ולעיתים אף קטלניים. עד היום, לא נמצא מרפא למחלה, ולכן הדרך היחידה להתמודד עימה היא בעצם על ידי מניעתה מבעוד מועד. דלקת זאת נגרמת על ידי וירוס מדבק מאוד, אשר תוקפת את האיברים החיוניים בגוף הכלב כמו הכבד, הכליות והטחול, והיא עשויה לגרום לטראומה ולחץ.

 

מהם התסמינים לדלקת כבד נגיפית אצל כלבים?

 

  • חוסר תיאבון: הכלב בדרך כלל אוכל היטב ולפתע מפסיק.

  • עייפות וחוסר אנרגיה: הכלב נראה מדוכא או עייף.

  • הפרשות מן העיניים והאף.

  • הקאות תכופות: כדאי לערוך מעקב אחר תחילת ההקאות והתדירות.

  • תיתכן נפיחות באיזור הראש והצוואר.

  • העיניים עשויות להיראות מעורפלות ובגוון כחלחל.

  • הכלב עשוי להיות צמא בצורה מוגזמת.

  • כאבי בטן: יתכן שהכלב יפגין חוסר נוחות כלפי ליטוף או מגע בבטנו.

למחלה שני סוגים עיקריים סוג אחד, הנפוץ יותר, תוקף את הכבד של הכלב ואיברים פנימיים חיוניים אחרים. הסוג השני הוא זיהום מדבק במערכת הנשימה שגורם לכלב להשתעל. כך או כך, אם הכלב מפגין את התסמינים שהוזכרו, יתכן שהוא סובל מדלקת כבד נגיפית וכדאי לקחת אותו לווטרינר בהקדם.

 

מה הטיפול שניתן להעניק לכלב שנדבק בדלקת כבד נגיפית?

כאמור, עד היום לא נמצא טיפול נגד הזיהום הוויראלי, כך שהדבר היחידי שניתן לעשות זה לתמוך במערכת החיסון הטבעית של הכלב, בתקופת מחלתו - בזמן שמערכת החיסון נלחמת בווירוס עד לניצחון ותחילת ההחלמה. דבר מטריד נוסף במהלך מחלה זאת, הוא הסיכון לזיהום משני. כאשר מערכת החיסון של הכלב עסוקה במלחמה בווירוס, זיהומים אחרים עלולים לחדור לגוף, כך שהווטרינר עשוי להמליץ על טיפול אנטיביוטי כדי להגן על הכלב. 

במקרה של מחלה נגיפית, משך ההחלמה וסיכוייה תלויים בגילו ובבריאותו של הכלב. למרבה הצער, יש כלבים שלא יחלימו ממנה. אולם נקודת אור אחת בהקשר זה היא שאם ניתן לטפל בכלב עד שיחלים, גופו יהיה מחוסן נגד המחלה בכל ימי חייו.

 

מה כדאי לדעת על זמן ההחלמה מהדלקת?

 

יש להקפיד על ניקיון מיטתו וכליו של הכלב, בפרט אם יש חיות מחמד נוספות בקרבת מקום, על מנת למנוע מהם להידבק. אם יש בבית חיות מחמד נוספות, יש לחסן אותם מייד משום שהווירוס יכול להישאר בסביבה ולהיות מדבק עד תשעה חודשים וגם לאחר שהכלב עצמו כבר הבריא (גם לחתולים).

ההחלמה תלויה בזמן, מנוחה, שתייה מרובה של נוזלים והרבה חום ואהבה. מומלץ לערוך בדיקות תקופתיות אצל וטרינר על מנת לוודא שלא יתפתחו זיהומים משניים. יתכן שלכלב לא תהיה הרבה אנרגיה במשך זמן מה, ולכן כדאי לאפשר לו לנוח ולהבין שייקח עוד זמן עד שיבריא. בהתאם לחומרת המצב והנזק שנגרם על ידי הווירוס, כדאי לדעת שיתכן כי בריאותו לא תחזור להיות כשהייתה. 

והכי חשוב - מניעה. קיים חיסון ייעודי כנגד דלקת כבד נגיפית לכלבים. כך שאם הכלב קיבל חיסון משושה, אז אין צורך לחסן אותו פעם נוספת במיוחד. החיסון נגד דלקת הכבד הנגיפית כבר כלול בחיסון המשושה. וכמו תמיד, בכל מקרה, כדאי לוודא כל דבר בהתייעצות עם הווטרינר שלכם.

 

דלג לתוכן מרכזי